zpět

Slavíme Den jódu!

  • Katy Youngová
  • 28. února 2021
  • 5 min. čtení

Dne 6. března si připomínáme Den jódu, který vyhlásil poprvé Český výbor pro UNICEF v roce 1999 ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací.

Tento den se každoročně vyzdvihuje nenahraditelný význam jódu pro naše zdraví. Podle odhadu Světové zdravotnické organizace (dále jen „WHO“), trpí 800 až 900 miliónů osob závažnou poruchu štítné žlázy, která je způsobena právě nedostatkem jódu.

Nutná denní dávka jódu se liší podle věku, největší potřebu mají pochopitelně těhotné a kojící ženy.

V Česku, stejně jako v mnoha dalších zemích, je přirozená strava na jód chudá.

JÓD
  • JÓD - chemický prvek I
  • stopový prvek, který je pro lidský organismus nezbytný zejména pro tvorbu hormonů štítné žlázy.
  • Tyto hormony ovlivňují správný růst a vývoj všech tkání a orgánů, funkci mozku, nervů, svalů i rozmnožovacích orgánů.
  • Jód je nepostradatelný zejména pro zdravý vývoj plodu a dítěte v raném období života.
NEDOSTATEK JÓDU
  • Nedostatek jódu, respektive hormonů štítné žlázy, se může projevit zvětšením štítné žlázy (tzv. struma, vole),
  • může způsobit zvýšenou únavnost, nesoustředěnost, zpomalení reflexů, suchost kůže, pocit chladu v končetinách, zvýšení tělesné hmotnosti;
  • u žen dochází k poruchám menstruačního cyklu a k problémům s otěhotněním či donošením dítěte.
  • V minulosti byl nedostatek jódu provázen výskytem poruchy mentálního a tělesného vývoje, nazývané kretenismus; u nás se v současné době díky zavedeným opatřením tato porucha již nevyskytuje.

Česká republika patří vzhledem ke své geologické poloze k zemím více ohroženým nedostatkem jódu. Tato situace je u nás již od padesátých let minulého století řešena jódovou profylaxí založenou na suplementaci jedlé soli.

 

ZDROJ JÓDU

Zdrojem jódu jsou mořské ryby a další produkty z moře, dále mléko a mléčné výrobky. Jód je obsažen také v pekařských a masných výrobcích, pokud výrobce používá sůl obohacenou jodem.

Optimální přísun jódu

○ Pro optimální příjem jodu bychom měli do jídelníčku zařadit alespoň 2x týdně mořské ryby

○ 2x týdně mléko a mléčné výrobky.

○ Při přípravě pokrmů používáme sůl s jodem, avšak tuto je důležité používat pouze v doporučeném množství, aby nedocházelo k zatěžování organismu sodíkem (denní doporučené množství soli je 5 g).

 

VÍCE O JÓDU:
https://www.zzmv.cz/den-jodu

http://www.mzcr.cz/Verejne/obsah/meziresortni-komise-pro-reseni-jodoveho-deficitu_3610_5.html

http://www.szu.cz/tema/podpora-zdravi/meziresortni-komise-pro-reseni-jodoveho-deficitu-mkjd

http://www.hygpraha.cz/dokumenty/svetovy-den-jodu-2969_2969_161_1.html
http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/Nove/jak_zajistit_dostatek_jodu.pdf

http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/vyziva/zasobeni_jodem_sbornik_2016.pdf

http://www.who.int/elena/titles/iodine_pregnancy/en/

http://www.who.int/elena/titles/salt_iodization/en/

Chcete se dozvědět více o nabídce Boxxi? Koupit v e-shopu

Dále by Vás mohlo zajímat

4 min. čtení

Jak správně rozmrazit rybu

  • Katy Youngová
  • 5. ledna 2021