Kapr už nám nestačí

Petra Müller | 11. února 2022

KAPR NÁM UŽ NESTAČÍ. ČEŠI UTRÁCEJÍ ZA PRÉMIOVÉ MOŘSKÉ RYBY

Skoro to vypadá, jako by Češi měli vyměnit vepřové maso za mořské ryby. Vlastní značku pro jejich prodej loni v létě spustil Rohlík.cz, na konci ledna se přidal Košík.cz a svůj podíl na trhu s mraženými rybami převážně z Islandu se snaží ukousnout i rybí e-shop Boxxi.

...

Nabídka kvalitních mořských ryb je jedna z posledních oblastí na trhu s potravinami, kde se dá přijít s něčím novým, co by mohlo zákazníka oslovit. Potravinové e-shopy i supermarkety se navíc snaží podchytit rostoucí trend zájmu o zdravý životní styl. A ryby do toho skvěle zapadají.

Hlavní ale je, že spotřeba ryb v Česku je ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie tak nízká, že prakticky může jenom růst. Podle údajů ministerstva zemědělství průměrný Čech sní zhruba 5,5 kilogramu rybího masa za rok, přičemž 1,3 kilogramu je ze sladkovodních ryb. Všichni z našich sousedů – včetně Slováků – snědí přitom dvojnásobné až trojnásobné množství, přímořské země dokonce sedmkrát víc.

„Nízká spotřeba je logicky způsobená tím, že s mořskými rybami jako vnitrozemský stát nemáme zkušenost. Ve chvíli, kdy se bude o rybách víc mluvit, bude se vysvětlovat, jak poznat, která je dobrá, Češi budou jíst méně klobás a vlašského salátu a budou jíst víc ryb,“ říká Marek Jirovec, spolumajitel firmy Icelandic Fish, která loni do Česka dovezla prémiové mořské ryby za 65 milionů korun.

Vedle Icelandic Fish, která kromě menších odběratelů zajišťuje část čerstvého rybího sortimentu pro velkoobchody Makro a Metro v Česku a dalších čtyřech středoevropských zemích, Jirovec předloni rozjel i e-shop Boxxi.cz. A ten už míří přímo na koncové zákazníky. Na rozdíl od Rohlíku nebo Košíku ale nestaví na čerstvých rybách, ale těch šokově zmrazených. 

V Boxxi se rozhodli jít cestou mrazu i přesto, že mražená ryba má u nás historicky negativní pověst, například kvůli přidávání vody přímo do rybího masa s cílem zvyšování váhy. „Jdeme proti marketingovému trendu dnešních dní, kdy všichni soutěží v tom, jak čerstvou rybu dokážou k zákazníkovi dostat,“ připouští Jirovec.

„My říkáme, ano, úplně čerstvá ryba je nejlepší, ale pojďme si ji dát na dovolené u moře. V reáliích českého trhu nám kvalitní mražená ryba dává větší smysl,“ vysvětluje s tím, že když se čerstvě ulovená ryba rychle zpracuje, nic se do ní nepřidá, kvalitně se vakuově zabalí a rychle zmrazí, maso v nezměněné kvalitě vydrží dlouhé měsíce. 

„Když to pak nedopadne tak, že si ji zákazník rozmrazí pod teplou vodou nebo v mikrovlnce, má k dispozici rybí maso ve kvalitě, která se téměř neliší od okamžiku krátce po vylovení,“ dodává Jirovec, který se k vlastnímu byznysu s rybami dostal před šesti lety, když odešel z rodinné firmy zaměřené na průmyslovou automatizaci.

Aby Češi nakupovali víc ryb, je podle Jirovce potřeba odstraňovat bloky, které historicky mají. V Boxxi tak zafungovalo například to, že zákazníkovi dodávají rybu očištěnou v kuchyňské úpravě, ve většině případů bez kostí a v balení třeba i pro jednu porci.

Sázíme hlavně na lov probíhající v čistějších vodách kolem Islandu.

Ceny ryb na Boxxi, ale i v rámci nabídky značky Fjoru na Rohlík.cz nebo Fish&Fresh na Košík.cz se ve většině případů pohybují nad 500 korunami za kilogram, což může část zákazníků od nákupu odradit.

Prodejci mořských ryb ale argumentují vyšší kvalitou a udržitelností jak během chovu na rybích farmách, tak při lovu volně žijících ryb. Ve výsledku se pak prý chuť masa ve srovnání s levnějšími produkty ze supermarketů, kde převažuje nabídka rozmrazených chlazených ryb, nedá srovnat. 

„Sázíme hlavně na lov probíhající v čistějších vodách kolem Islandu a tvrdě preferujeme ryby lovené loděmi, které ráno vyrážejí na moře, večer se vracejí a ještě ideálně loví s použitím háčků a šňůr. Nejde tedy o lodě s obrovskou zátahovou sítí, které na moři tráví i několik týdnů v kuse a fungují jako obří pojízdné továrny, které decimují všechno živé,“ říká Jirovec.

Košík, který má v nabídce prozatím jen lososa a tresku, pak část sortimentu lososího masa nabízí v bio kvalitě. Certifikáty slibujícími udržitelnost argumentuje ale i Rohlík nebo Boxxi. Konkrétně nálepka bio v případě lososů zaručuje, že chov se obešel bez hormonů a antibiotik a k čištění sítí chovatelé nepoužili žádné chemikálie, které by kontaminovaly okolní vodu.

„Když to budeme chtít převést do českého prostoru, tak i u nás si můžete koupit levnější hovězí, které ale bude z celkem brutálního velkochovu. Nebo zvolíte druhou možnost a dáte přednost masu z býka, který žil ve volném výběhu na Šumavě. A stejně tak je to i s rybami. V Česku už rozdíl mezi hovězím poznáme a dokážeme ho ocenit. U ryb se to zatím musíme učit,“ říká Jirovec. 

Pro prodejce je velké téma i doprava ryb. Vedle možnosti osobního odběru Boxxi v Praze k rozvozu mrazených ryb používá auta jezdící v rámci platformy Liftago a slibuje dodání objednávky hodinu od objednání. Jinde po republice pak ryby domů rozvážejí auta s mrazicími boxy, případně se dá využít síť výdejních míst zavážených jednou týdně, která jsou především v krajských městech.

Košík pak slibuje, že ryby koupené pod značkou Fish&Fresh dorazí k zákazníkovi nejpozději do 72 hodin, častěji ale už 48 hodin od výlovu. „Po celou dobu jsou skladovány vychlazené, takže pokud je ihned po doručení přendá zákazník do lednice, teplotní řetězec zůstane neporušený a kvalita masa zůstane vysoká,“ vysvětluje Tomáš Balent z Košík.cz.